Koningsdag in Gouda

Gisteren was het Koningsdag, Koning Willem-Alexander werd 50 jaar. Toch wel een speciale dag!
Al weken geleden had ik aangevraagd vrij te zijn op deze dag. Als je onregelmatige diensten werkt is dit gelukkig niet zo moeilijk. Daar staat wel tegenover dat ik komend weekend moet werken. 3 nachtdiensten. Maar goed daar gaat het nu niet over!

Ik had het plan opgevat om met mijn camera de stad in te gaan en mensen te gaan fotograferen. Want op zo'n dag vind over het algemeen niemand het erg om op de foto te gaan. De een nog mooier uitgedost dan de ander! Ergens is het voor mezelf nog een beetje een drempel om onbekende mensen zomaar op de foto te zetten. Maar ik had mezelf voor vandaag de opdracht gegeven :'Ga de stad in en fotografeer bijzondere mensen'.
Ik was al vroeg wakker, maar nog kwam ik bijna te laat voor de aubade van 10.00 😊 Parkeerde mijn fiets achter de waag en liep de Markt op. De fanfare speelde, een leuk clubje mensen stond te luisteren.
Chinese toeristen liepen rond met selfie sticks en moesten uiteraard álles vastleggen!
Om 10.00 precies stond de  burgemeester met zijn gevolg op het bordes. De hele goegemeente draaide zich om. Waardoor ik van achteraan ineens vooraan stond.
De burgemeester hield een mooi praatje en maakte met zijn telefoon een foto waarbij iedereen juicht voor de koning. De vlag werd gehesen en het Wilhelmus gezongen.Ik maakte foto's van de burgemeester terwijl hij zijn praatje hield. Maar voor het mooie stond ik net te ver weg, maar daar had ik van te voren wel over nagedacht. Maar ik had geen zin om mijn zoom lens mee te nemen, omdat ik het mogelijk alleen voor dit moment zou gebruiken en verder en dan alleen maar mee loop te zeulen.Dus hield ik het bij mijn 18-55 lens. En uiteindelijk valt het resultaat helemaal niet tegen!

Heel eerlijk gezegd, ik wordt 30 volgende maand en dit was de 1e keer dat ik bij de aubade was!
Ja ik weet het, shame on me! Maar ik kan het uitleggen haha!
Vroeger werd er tijdens koningsdag altijd van alles in de buurt georganiseerd. Wij woonden aan een pleintje, daar waren altijd spelletjes e.d. Wij gingen vroeger op koningsdag nooit naar de stad, tenminste dat kan ik mij niet heugen.
Pas toen ik weer terugkwam in Gouda, na 5 jaar in Alphen aan den Rijn te hebben gewoond, ging ik voor het eerst naar de Raam. Ik heb 3 jaar in de binnenstad gewoond, maar zelfs toen ging ik niet naar de aubade. Geen idee waarom eigenlijk. Wist wel dat ik het voor de fanfare niet hoefde te doen, want ik kreeg de 1e 2 jaar een prive concert bij Huize Groeneweg, waar ik vlakbij woonde.

Maar goed terug naar vandaag. Toen de aubade was afgelopen speelde de fanfare nog even door. Ik maakte wat foto's van mensen die stonden te luisteren.
Daarna stapte ik weer op mijn fiets en ging naar de Oranjeboulevard op de Raam.
Waar ik vorig jaar vooral keek naar wat de mensen aanboden op hun kleedjes, keek ik nu naar de mensen die achter die kleedjes stonden.
Op een hoek stonden, ik denk vader en zoon met allebei een kroontjesmuts, en ook allebei 1 in hun hand. Ik vroeg of ik een foto mocht maken, en dat mocht.

Verderop stond een man spijkerbroeken te verkopen,  Met een leuk shirt aan! Ook hem mocht ik op de foto zetten. 
Ik maakte nog wat foto's maar niet alles is even goed gelukt, en dat heb je altijd wel dus dat geeft ook niet!
Ik vond het alleen al super leuk om gewoon alleen al mensen te observeren. Iets wat ik in mijn werk heel veel doe, dus voor mij een tweede natuur is. Kleine dingen vallen mij op, details die een ander niet zou opvallen zie ik wel. Wat heel leuk is, daardoor krijg je soms net even wat meer mee. Maar het kan ook bakken met energie kosten. Wat uiteindelijk ook zo was. Maar dat geeft niet, ik heb ervan genoten! 
Na 2 rondjes hield ik het voor gezien en ging ik terug naar de Markt. En maakte ik foto's van het stadhuis met de vlaggen. En ik had net geluk dat de lucht ook een beetje blauw was!
Het werd uiteindelijk een prachtige foto, al zeg ik het zelf!


Daarna stapte ik weer op de fiets en liet ik de binnenstad achter mij. Toen ik thuis was bedacht ik: wat stom! Ik was ook nog van plan om naar het concert in de St. Jan te gaan. Gewoon straal vergeten! 
Nou ja vooruit maar, dan maar de tv aan een naar de koninklijke familie in Tilburg kijken!


Dit was voor mij koningsdag, wat vond ik het een leuke dag! Jezelf soms een opdracht geven is zo gek nog niet! Ga ik onthouden! Iemand ideeën voor een opdracht?
Hoe was jouw koningsdag?

Tot later!



Reacties

Populaire posts